Souhlas příjemců

Obchodní sdělení je možné posílat pouze příjemcům, od kterých máte ověřený a prokazatelný souhlas (tzv. double-opt-in), nebo existujícím zákazníkům. Kvalitní a udržovaná databáze kontaktů je klíčem k úspěchu.

Neposílejte e-mailem obchodní sdělení příjemcům, kteří vám k tomu nedali předem prokazatelný souhlas, nebo se již z vaší databáze odhlásili. Kromě toho, že je to nezákonné, si můžete snadno vytvořit velmi špatnou reputaci, která vám bude komplikovat další podnikání.

Jen dobře spravovaná a připravená databáze vám zajistí spokojené zákazníky. Lidi, kteří o vaši značku nemají zájem, zkrátka e-mailem neoslovujte. Pokud je naštvete, označí zprávu za spam a vy budete mít problém s oslovením i těch zákazníků, kteří vaše e-maily chtějí dostávat. Ušetříte peníze za odeslané e-maily a můžete se víc věnovat těm, kteří od vás nakupují. Ti jsou důležití, protože přinášejí peníze.

Nejde totiž jen o to mít e-mailové adresy, ale především mít co nejvíce relevantních a správných informací, které lze využít pro cílení a personalizaci kampaní – tedy jméno, adresu, zakoupené zboží či služby, datum posledního nákupu atd. Často je velká většina těchto dat snadno dostupná v existujícím firemním informačním systému. Je však potřeba tato data sjednotit, očistit od chyb a především připravit do takové podoby, aby co nejlépe odrážela konkrétní potřeby připravovaných e-mailových kampaní. Zdá se vám to komplikované? Správný nástroj vám s tím dokáže pomoci.

Jak získat kvalitní seznam příjemců?

Nevěřte tomu, že kvalitní databázi získáte nákupem od jiného subjektu. Takových nabídek je na českém internetu hodně. Nicméně použití takové databáze by bylo v rozporu se zákonem. Budete si muset, stejně jako ostatní seriózní firmy, databázi vybudovat. Ano, je to hodně práce. Pozitivní na tom ovšem je, že podle statistik kampaň rozeslaná i na několik málo stovek příjemců z vlastní kvalitně vybudované databáze, dosáhne daleko lepších výsledků než kampaně nasměrované na desetitisíce adres získaných bez jasné strategie.

Budování databáze

Nemáte vůbec žádnou databázi? Začněte na ní co nejdříve pracovat. Prvním krokem může být to, že na svůj web umístíte přihlašovací formuláře pro odběr novinek. Získáte tak nejrelevantnější seznam příjemců.

Vedle toho můžete pořádat ankety a průzkumy - ptejte se lidí na jejich názory a odměňte je za to. Poskytněte registrovaným čtenářům unikátní informace, souhrny, články ve formě e-booku. To vše jsou způsoby, jak velmi snadno získat kvalitní seznam příjemců za nízké náklady. Někdy se může jednat o dlouhodobější proces, ale určitě se vyplatí.

Pokud nemáte dobrou návštěvnost webu, využijte jiných forem internetového marketingu pro jejich přilákání. Velmi dobře fungují speciální kampaně, ankety a hry na sociálních sítích, skrz které přesměrujete lidi na web a přihlášení se k e-mailu. Nicméně s podobnými incentivy opatrně. Pokud je hlavním zájmem člověka získání jednorázové slevy nebo účast v soutěži, tak nebude moc ochotně číst vaše pravidelné newslettery. Sice tím rychle získáte objem, ale dlouhodobě ztratíte kvalitu - a zaplatíte za to, že budete posílat newslettery lidem, kteří o ně vlastně nestojí.

Nákup databáze

Kupovat databázi může jenom člověk, který neví, že porušuje zákon, nebo ten, komu na tom nezáleží - spammer. K odeslání marketingového sdělení (nejen pomocí e-mailu), potřebujete souhlasy příjemců se zasíláním obchodních sdělení. Souhlas příjemce je ze své podstaty nepřenositelný a tudíž jakákoliv koupená databáze nemá žádnou praktickou hodnotu. Nevěřte obchodníkům, že se jedná o adresáty, kteří poskytli souhlas, neboť i pokud by tomu tak bylo, tak tento souhlas neposkytli vám.

Nenechte si od společností, které nabízejí rozesílání e-mailových kampaní na “svoje” databáze namluvit, že je to v pořádku a stanete se nepostižitelnými - ÚOOÚ má v tomto směru rozsáhlé možnosti a zcela jasně se vyjádřil, že za šíření obchodních sdělení není zodpovědný pouze rozesílatel, ale i objednatel, v jehož prospěch byla kampaň rozesílána.

Jaké další nástrahy na vás čekají v případě nákupu databáze?

  • Spustíte negativní komunikaci o své značce a poškodíte tak své podnikání.
  • Důvěryhodní poskytovatelé e-mail marketingu s vámi nebudou chtít spolupracovat, protože poškodíte svou i jejich reputaci.
  • Prostřednictvím nakoupené databáze oslovujete úplně cizí lidi, kteří vás neznají, a vy neznáte je. Jsou to lidé, kteří nikdy neprojevili zájem o vaše produkty. Proč by měli reagovat zrovna na vaši kampaň?
  • Můžete zasáhnout i tzv. spamové pasti - což jsou speciálně vytvořené e-mailové adresy, které odhalují ty, kdo nakupují databáze (které jsou jich plné). Byť i jediná zpráva do spamové pasti Seznamu.cz způsobí, že celá rozesílka poputuje do SPAMu a na dalších 90 dnů budete kompletně zablokováni.
  • A to nejdůležitější na konec. E-mail rozeslaný na zakoupenou databázi pravděpodobně ani nedorazí do schránky příjemce. Masové rozesílání e-mailů z nové domény bude totiž podezřelé a zpráva kvůli spamovým filtrům poputuje rovnou do nevyžádané pošty. Pamatujte: nedoručený e-mail neprodává.

S příjemci dál pracujte

E-mailing je vynikající nástroj na vybudování dlouhodobého vztahu se zákazníkem. Ale aby ten vztah fungoval, tak je potřeba respektovat jeho fáze. Nezapomínejte se na začátku představit a nastavit očekávání (welcome seriál). Kombinujte hard-sell a care e-maily, posílejte to, co dotyčného v danou dobu zajímá.

Po rozeslání první e-mailové kampaně (ale i všech dalších) je třeba s databází příjemců pracovat. Naslouchejte jim, komunikujte s nimi, pokud možno individuálně - personalizujte obsah sdělení. Umožněte jim nastavit odebírání témat nebo informací, které je skutečně zajímají. To vše předurčuje budoucí kampaně k nejlepším výsledkům.

Co se zákazníky, kteří se kdysi přihlásili k odebírání newsletterů, ale od té doby žádný neotevřeli? Můžete je „reaktivovat“. Reaktivační kampaň ovšem nebývá jednorázovou událostí, takže zkuste krok za krokem svého zákazníka zaujmout. Napište mu, že vám chybí, pošlete dotazník se žádostí o zpětnou vazbu nebo mu zkuste nabídnout slevu na váš produkt. V tuto chvíli ještě není nic ztraceno a „spící“ kontakt má stále větší cenu než kontakt nový. Pamatujte: reaktivační kampaní je de facto každý poslaný e-mail - pokud děláte kampaně dobře a lidé je otevírají, tak není potřeba připravovat nějaké speciální reaktivační kampaně. A cílem jednoho newsletteru není jen prodat - cílem je, aby zákazník otevřel i newsletter další.

Nezapomínejte: Hlavním cílem e-mail marketingu je především budování dlouhodobého vztahu se zákazníkem. Nikoli získání nového zákazníka. K tomu slouží jiné kanály on-line marketingu.