Strašák jménem spamová past
Trefili jste spamovou past! Věta, kterou žádný rozesílatel e-mailů nechce nikdy slyšet a která, nejen u Seznamu, znamená vážný problém. O co vlastně jde?
Spamová past je e-mailová adresa, která nikomu neudělila souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Asi netřeba připomínat, že tento souhlas je naprosto zásadní zákonnou náležitostí, proto pokud zprávu posíláte bez něj, tak jednoduše spamujete a hrozí vám nejen blokace, ale i postih ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Spamové pasti rozmisťují jejich tvůrci různě po internetu, vždy tak, aby neexistovala možnost, že by daná adresa náhodou nebo záměrně souhlas udělila. Pro jejich „schování“ se často využívají kódy stránek, názorová fóra apod. Pak už jen stačí, aby ji našel nějaký robot skládající databáze z adres, které se válejí po internetu, a snaživý marketér si takovou databázi stáhnul či koupil. Nejde přitom o nějaký historický přežitek, kdy kupování databází bylo sice smutnou, ale zcela běžnou praxí. S podobnou záležitostí se totiž v nemalé míře setkáváme stále, a to i u renomovaných společností. Na rovinu musím říct, že pokud je původ vaší databáze byť jen z části pochybný, tak ji můžete rovnou zahodit a budovat znovu.
Popsaný způsob ale není jediný, jak se může spamová past v databázi objevit. Stává se, že ji někdo odkryje a ve snaze poškodit vás ji jednoduše registruje u vaší služby. Další možností je koupě firmy či její fúze, kdy předchozí majitel řádně nedbal o dané věci.
V praxi se používá několik druhů spamových pastí. Adresy, které jsou čerstvě založené a nikdy nemohly být použity, adresy zrecyklované, tedy znovu použité dlouho opuštěné schránky, překlepové domény či domény jež, mají konkrétní význam v daném jazyce. Seznam.cz nepracuje s recyklovanými adresami a používat je nechce ani do budoucna. Mnoho zahraničních poskytovatelů jako např. Google, nebo Yahoo používají i recyklované adresy a jejich zásahy mají vliv na reputaci, neboť indikují špatně udržované databáze.
Co se stane v momentě, kdy spamovou past trefím? U Seznamu je to jednoduché - nemáte souhlas, neposíláte. V případě Seznamu vám totiž hrozí blokace, která může být i trvalá. V praxi to znamená, že váš newsletter nepošle do složky Spam, jelikož ho vůbec nepřijme na vstupu. O konkrétním důvodu se navíc nedozvíte z nějaké automatické zprávy a informaci tak pravděpodobně získáte až na technické podpoře. U zahraničních služeb se dopad zásahu spamových pastí liší jak mezi poskytovateli, tak i podle typu zasažené pasti, vždy však má za následek snížení reputace a následnou sníženou doručitelnost.
Co s takovou situací dělat? Existuje několik způsobů, jak se spamové pasti zbavit. V první řadě si musíte pomoci sami. Seznam.cz, Gmail, Yahoo, ani jiný poskytovatel, vám identitu pasti neprozradí. Nejdůležitější je pochopitelně prevence, tedy vůbec se do takové situace nedostat. Nejjistějším způsobem je mít zavedený double opt-in, což je dvoufázové přihlášení kontaktu do databáze. I kdyby vám do ní chtěl někdo zanést past, tak by se mu to zkrátka nepovedlo. Na registrační potvrzení zaslané do pasti pochopitelně nebude nikdo klikat a double opt-in potvrzení není ani z hlediska zneužití počítáno jako klasické spamování. Double opt-in by tak měl být naprostým standardem i za cenu, že se pro uživatele registrační proces mírně zkomplikuje.
Pokud už spamová past v databázi je, tak bude potřeba pátrat po příčinách jejího vzniku. Neprokazatelný původ e-mailové adresy? Chybějící souhlas se zasíláním marketingových sdělení? Z logiky věci vyplývá, že adresa bude pravděpodobně po celou dobu své historie v databázi neaktivní a držet si ji v ní nedává moc smysl. Cesta je databázi pravidelně čistit a brát jako relevantní kontakty pouze ty adresy, které vaše zprávy evidentně čtou, otevírají nebo s nimi nějakým způsobem nakládají a můžete u nich vyvozovat nějakou aktivitu.
Seznam.cz bude politiku svých spamových pastí od letošního podzimu zpřísňovat a přísněji postihovat ty, kteří past trefí. Při opakovaném porušování může dojít i k trvalému blokovaní obchodních sdělení. Pokud máte zavedený double opt-in, čistíte databázi pravidelně a spoléháte se pouze na vámi prověřené kontakty, nemusíte se postihu obávat.
Autor: David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email